Welke noten zijn gezond? Top 7 gezonde noten! [2022]

Welke noten zijn gezond? Top 7 gezonde noten!

Noten zijn niet alleen lekker, ze zijn ook erg voedzaam. Je kunt het zeker toevoegen aan je dagelijkse voedingspatroon. Hoewel gezonde noten erg goed voor je zijn, bevatten ze ook veel calorieën. Volgens de schijf van vijf is het raadzaam om dagelijks een handvol ongezouten noten (= 25 gram) te eten. Zo kun je een portie goede voeding binnenkrijgen, zonder te veel calorieën in één keer te consumeren.

Gezonde voedingsmiddelen in noten

Over het algemeen zijn noten een goede bron van vezels, vetten en eiwitten. Het meeste vet in noten is enkelvoudig onverzadigd vet, al bevat het ook meervoudig onverzadigde omega 6 en omega 3 vetten. Echter zit er ook wat verzadigd vet in gezonde noten. Verder krijg je de nodige vitamines en mineralen, waaronder magnesium en vitamine E binnen.

Welke noten zijn het gezondst? Kort antwoord

Amandelen worden door velen beschouwd als de gezondste noot, gevolgd door walnoten. Relatief gezien zijn amandelen het hoogst in vezels, eiwitten, vitamine E en calcium. Zo leveren 28 gram amandelen maar liefst 3 gram vezels. Dit is het hoogste van alle soorten. Aan de andere kant bevatten walnoten het hoogst aantal antioxidanten van alle noten. Walnoten zijn ook de enige goede bron van omega 3 vetzuren. Omega 3-vetten worden beschouwd als de meest hart-gezonde vetten. Na walnoten hebben pecannoten en kastanjes de hoogste niveaus van antioxidanten. Kies in ieder geval voor ongebrande noten.

1. Amandelen

Amandelen zijn rijk aan onverzadigde vetten, eiwitten, vitamines en mineralen die helpen je lichaam gezond en in balans te houden. Deze noot is rijk aan vitamine E, dat cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsels beschermt.

Amandelen bevatten ook zeer sterke antioxidanten die een positief effect hebben op de immuniteit en vele andere functies in het lichaam. Zo zorgen amandelen voor de aanmaak van rode bloedcellen en spelen ze een belangrijke rol bij de spierfunctie.

Voedingswaarde amandelen (per 100 gram):

Energie: 2400 KJ/573 Kcal

Vet: 45,7 g

Verzadigd: 3,6 g

Eiwitten: 20,8 g

Vezels: 10 g

Koolhydraten: 16 g

Waarvan suikers: 4,1 g

Zout:  0 g

2. Walnoten

Walnoten zijn een goede bron van omega 3 vetzuren. Het is ook de enige nootachtige bron die grote hoeveelheden omega 3 heeft. Ruim 10% van de olie bestaat uit omega-3 vetzuren. Daarnaast bevat het andere meervoudig onverzadigde vetten en antioxidanten. Door het hoge gehalte aan antioxidanten houden walnoten onze bloedvaten elastisch. Ze zorgen ook voor een verlaagt cholesterol.

Voedingswaarde walnoten (per 100 gram):

Energie: 2736 KJ / 654 Kcal

Vet: 65,2 g

Verzadigd: 6,1 g

Eiwitten: 13,7 g

Vezels: 6 g

Koolhydraten: 5,2 g

Waarvan suiker: 2,5 g

Zout: 0,02 g

3. Cashewnoten

Cashewnoten zijn een uitstekende bron van gezonde, onverzadigde vetzuren, belangrijk voor de opname van vitamine A, D, E en K. Deze noot is ook een rijke bron van koper. Dit mineraal draagt bij aan een goede weerstand, hoge energieniveaus, botvorming en pigmentatie van het haar.

Voedingswaarde cashewnoten (per 100 gram):

Energie: 2314 KJ /553 Kcal

Vet: 43,9 g

Verzadigd: 7,8 g

Eiwitten: 18,2 g

Vezels: 3,3 g

Koolhydraten: 22,2 g

Waarvan suiker: 5,2 g

Zout: 0,02 g

4. Paranoten

Paranoten komen uit de Amazone. Deze noot bevat veel vezels, meervoudig onverzadigde vetzuren en mineralen. Paranoten verlagen het LDL-cholesterol gehalte.

Verder zit er extreem veel selenium in paranoten. Te veel van deze stof kan negatieve gevolgen voor je gezondheid hebben, daarom adviseren wij om niet meer dan 3 tot 5 paranoten per dag te eten.

Voedingswaarde paranoten (per 100 gram):

Energie: 2813 KJ/696 Kcal

Vet: 68,2 g

Verzadigd: 16,4 g

Eiwitten: 14,1 g

Vezels: 4,5 g

Koolhydraten: 3,1 g

Waarvan suiker: 2,4 g

Zout: 0,03 g

5. Hazelnoten

Hazelnoten zijn een goede bron van gezonde vetten, vitamines en mineralen. Deze noot heeft verschillende gezondheidsvoordelen. Zo kunnen ze de bloedsuikerspiegel verbeteren en werken ze ontstekingsremmend. De aanwezige antioxidanten beschermen tegen cel schade in het lichaam.

Voedingswaarde hazelnoten (per 100 gram):

Energie: 2939 KJ/710 Kcal

Vet: 62,4 g

Verzadigd: 4,5 g

Eiwitten: 15 g

Vezels: 9,7 g

Koolhydraten: 6,7 g

Waarvan suiker: 4,9 g

Zout: 0 g

6. Pecannoten

Vanwege de grote hoeveelheden B- en E-vitamines in pecannoten, kan deze noot het best worden omschreven als een ‘brain food’. Van vitamine B en E is bekend dat ze een positief effect hebben op de hersenfunctie. Ook heeft deze noot hart gezonde vetten, waarmee je de kans op hartziekten verlaagt.

Voedingswaarde pecannoten (per 100 gram):

Energie: 2893 KJ/721 Kcal

Vet: 72 g

Verzadigd: 6 g

Eiwitten: 9 g

Vezels: 6 g

Koolhydraten: 6 g

Waarvan suiker: 4,1 g

Zout: 0 g

7. Macadamianoten

Dit is een vrij onbekende noot voor veel mensen. De macadamianoot is namelijk vrij duur, aangezien de lastig te kraken is. Toch is dit wel een erg gezonde noot. Hij zit namelijk vol gezonde vetten, vezels, vitamines en mineralen. Dit is bevorderlijk voor je hart en darmen.

Maar, let op: de macadamianoot heeft een hoger vetgehalte dan andere noten, zoals walnoten en amandelen. Namelijk 74 gram per 100 gram. Al zijn dit ook veel gezonde vetten.

Voedingswaarde macadamianoten (per 100 gram):

Energie: 3080 KJ/736 Kcal

Vet: 74 g

Verzadigd: 10 g

Eiwitten: 9,2 g

Vezels: 6,4 g

Koolhydraten: 7,9 g

Waarvan suiker: 4,6 g

Zout: 0 g                                  

Hoe voeg je noten toe aan je voedingspatroon?

Je kunt gezonde noten op een aantal verschillende manieren eten om aan je dagelijkse behoefte te komen. Door in de ochtend bijvoorbeeld wat noten toe te voegen aan yoghurt of kwark. Ook is het een ideale snack. Pak bijvoorbeeld een handje als tussendoortje. Wanneer je liever ’s avonds noten eet, kun je ze door de salade doen.

Wil je variëren met verschillende soorten noten? Ga dan voor een notenmix. Op deze manier kun je goede eigenschappen krijgen van verschillende noten. Bovendien is het natuurlijk ook heerlijk om te variëren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.