Dadels gezond? De 10 voordelen van dadels!

Dadels

Inhoud

Dadels zijn vruchten van de dadelpalm. Ze worden al duizenden jaren door veel mensen gegeten. Ook zijn ze in Nederland erg populair. Je kunt ze los eten, maar tegenwoordig zie je deze vruchten ook steeds vaker terug in diverse gerechten en bakrecepten, maar wat zijn deze vruchten eigenlijk en zijn dadels gezond?

Wat zijn dadels?

Voordat alles uitgelegd kan worden over deze vrucht, moet eerst antwoord gegeven worden op het begrip van deze versnapering. Dus, wat is een dadel?

Dadels zijn zoete vruchten die tegenwoordig steeds populairder worden als ingrediënt in verschillende maaltijden. Daarnaast worden ze ook vaak los gegeten, bijvoorbeeld als snack. Deze vruchten bevatten bovendien veel mineralen en vitaminen.

Dit brengt ons bij de vragen: “waar groeien ze?” En “hoe groeien dadels?” Het antwoord hierop is simpel: dadels groeien aan een soort palmboom, oftewel de dadelpalm. Deze bomen groeien voornamelijk in gebieden met een subtropisch klimaat. De vruchten groeien hoog in de boom en deze hebben aanvankelijk een groene kleur. Naarmate ze rijp worden, verandert de groene kleur in een glanzende bruine kleur. In deze gedroogde vruch zit immers een pit en dit is de reden waarom ze vallen onder de categorie “steenvruchten”. Deze pitten worden onder andere gebruikt voor cosmetica en zeep. Verder zijn ze op verschillende manieren te eten, namelijk gekonfijt, gedroogd, gevuld, of gewoon vers.

Verse dadels hebben een roodbruine kleur, een bol ovale vorm en een zoete en zachte smaak. Gedroogde dadels hebben hun vocht verloren, waardoor de vrucht nog zoeter wordt en langer houdbaar is. Daarentegen zijn ze taaier dan de verse. Gekonfijte dadels zijn de varianten die voornamelijk in de schappen van supermarkten te vinden zijn. Deze variant is het zoetst, maar minder sappig en harder van textuur.

Welke soorten dadels zijn er?

Zoals net besproken zijn dadels op verschillende manieren te eten, namelijk vers, gedroogd, gevuld of gekonfijt. Ook zijn ze op verschillende manieren aan maaltijden toe te voegen, bijvoorbeeld in taart, bij noten en kaas, of als tussendoortje. Bovendien is het interessant om te kijken naar wat voor soort dadels er allemaal te eten zijn, want er zijn op dit moment maar liefst honderden verschillende soorten geteld! We zullen de populairste soorten even voor je op een rijtje zetten:

Medjoul dadels

Deze dadels zijn de aller populairste soort van het moment. In 1927 werden ze in Amerika geïntroduceerd, terwijl deze uit Marokko afkomstig is. Over de vraag of Medjoul dadels gezond zijn valt niet te twijfelen; deze vrucht zit vol met mineralen en verschillende vitamines B. Ze zijn herkenbaar aan de uitzonderlijke grootte die wel tot zo’n 10 centimeter kan worden!

Ajwa dadels

De Ajwa dadels zijn na de Medjouls ook erg populair, met name binnen islamitische kringen. Tijdens de iftar worden ze vaak gegeten, vanwege het feit dat deze soort door profeet Mohammed werd gezien als de dadel die het meest gezond is. Als je zeven van stuks per dag zou eten, dan zou je beschermd zijn tegen gif of magie. Vanuit deze oorsprong hebben ze hun populariteit weten te behouden.

Deglet Nour dadels

Deze soort komt voornamelijk uit Tunesië en Algerije. De export is daarnaast zeer omvangrijk. Deze soort kenmerkt zich door dat ze over het algemeen zachter en meer doorzichtig is dan de andere soorten. Deze eigenschappen maken het gemakkelijk om ze te verwerken in recepten zoals cake, of taart. Ze zijn met pit en pitloos te vinden in ons assortiment

Verse Dadels 

Verse dadels komen voornamelijk uit Iran. Ze hebben een zachte smaak en roodbruine kleur. Deze vruchten zijn vers en dat maakt ze erg smaakvol. Ze groeien net als de andere soorten ook aan dadelpalmen. Deze soort is onbewerkt, dus 100% puur natuur. Het grote verschil met de gedroogde soort is het uiterlijk. Ze zijn wat groter. Ook zijn verse dadels bol en glad. Ze zijn een goede bron van vezels en vitamine A en B.

Zijn dadels gezond?

Om kort door de bocht antwoord te geven: ja, dadels zijn zeker gezond. We zullen hieronder voor je samenvatten hoe gezond ze zijn, wat de voedingswaarden en calorieën zijn en de voordelen van dadels opsommen.

Ze zijn gezond, want deze vruchten bevatten verschillende voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de gezondheid van de mens. Als eerste zitten er veel soorten vitaminen in. Het gaat hier voornamelijk om vitaminen B, maar ook A. Daarnaast zijn ze rijk aan mineralen, zoals ijzer, magnesium en zink. Bovendien bevat deze vrucht belangrijke micronutriënten. Denk bijvoorbeeld aan vezels, deze bevorderen de stoelgang en de spijsvertering.

Voedingswaarde dadels

Ondanks dat ze gezond zijn, moet er wel gelet worden op de hoeveelheid die gegeten wordt. Sommige soorten zijn namelijk calorie-intensief en deze vrucht bestaat bijna uitsluitend uit suikers. In 100 gram zit ongeveer 300 calorieën (afhankelijk van de soort). Het suikerpercentage ligt over het algemeen rond de 50% – 70%. Hieronder vind je de voedingswaarden van de verschillende soorten. Zo kun je ze makkelijk vergelijken!

Voedingswaarde Medjoul dadels

Energie in KJ/Kcal     1160/227
Vetten                           0,2
– Verzadigd                   – 
Koolhydraten              75
– Suikers                       66,5
Eiwitten                        1,8
Voedingsvezels           6,7
Zout                               –

Voedingswaarde Deglet Nour Dadels

Energie in KJ/Kcal    1210/287
Vetten                          0,25
– Verzadigd                  0,08
Koolhydraten              64,7
– Suikers                       64,7
Eiwitten                        1,8
Voedingsvezels            7,3
Zout                               0,01

Voedingswaarde Ajwa Dadels

Energie in KJ/Kcal    1350/280
Vetten                          0,15
– Verzadigd                  0,03
Koolhydraten              75
– Suikers                       64
Eiwitten                        1,8
Voedingsvezels           6,9
Zout                              0,02

Voedingswaarde verse dadels

Energie in KJ/Kcal    670/230
Vetten                          0,3
– Verzadigd                  0,1
Koolhydraten              50,8
– Suikers                       50,8
Eiwitten                        1,8
Voedingsvezels           7
Zout                              0,02
 

De voordelen van dadels

  1. Leveren energie. Door de hoge mate van suikers, in dit geval fructose, is deze vrucht de perfecte energievoorziener.

 

  1. Hebben een positieve werking op de hersenen. Dadels hebben een positieve invloed op het mentale welzijn. Ze verlagen de ontstekingswaarden in de hersenen.

 

  1. Verbeteren de weerstand. Omdat ze veel vezels bevatten, wordt de spijsvertering in conditie gehouden. Hierdoor verbetert de weerstand.

 

  1. Hebben een positieve invloed op de bevalling. Het regelmatig eten van dadels zorgt voor een gemakkelijkere ontsluiting en dit bevordert de bevalling.

 

  1. Zijn goed voor je botten. Deze vruchten zijn zoals eerder besproken rijk aan voedingsstoffen. Hieronder vallen ook fosfor, calcium en kalium. Deze stoffen zorgen voor goede botten en tanden.

 

  1. Verlagen de bloeddruk en gaat bloedarmoede tegen. Het ijzergehalte helpt om bloedarme tegen te gaan en magnesium zorgt voor een verlaging van de bloeddruk.

 

  1. Zijn ontstekingsremmend. De nutriënten in dadels gaan hart- en vaatziekten tegen.

 

  1. Gaan slecht cholesterol tegen. Doordat er kalium in dadels zit, vermindert dit het slechte cholesterol.

 

  1. Ondersteunen de lever. De stoffen in deze vruchten hebben een positieve invloed op de werking van de lever.

 

  1. Gaan kanker tegen. De stof selenium is in dadels te vinden en deze stof staat over het algemeen bekend om het voorkomen van kanker.

Dadels gezond

Nu alles duidelijk is over dadels, kan je concluderen dat deze vrucht een waardevolle toevoeging is aan elk eetpatroon. Je kunt ze los uit het zakje eten, maar ze zijn ook ideaal om te verwerken in gerechten en desserts. Maak er bijvoorbeeld energy balls of bananencake mee! Daarnaast kun je ze opvullen met noten zoals walnoten of pistachenoten. De vruchten zijn immers gezond en daarnaast ook nog eens lekker. Met mate eten blijft echter het belangrijkste.

Shop ze nu voordelig en gemakkelijk online bij De Notenbeer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.